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Destacado de la NASA: Felipe Valdez, un ingeniero inspirador


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Preparations for Next Moonwalk Simulations Underway (and Underwater)

Un hombre trae puesta una camisa de la NASA, color gris. A su izquierda está un modelo a subescala del HQ-90 color naranja y blanco con la insignia de la NASA.
Felipe Valdez, ingeniero de la NASA en el Laboratorio de Investigación de Vuelo a Subescala Dale Reed del Centro de Investigación de Vuelo Armstrong, junto a un modelo a subescala de la aeronave Hybrid Quadrotor (HQ-90).
NASA / Charles Genaro Vavuris

Read this story in English here.

Felipe Valdez es una persona que aprovechó todas las oportunidades posibles en la NASA, trabajando desde que inicio como pasante universitario hasta su trabajo actual como ingeniero de controles de vuelo. 

Nacido en los Estados Unidos pero criado en México, Valdez enfrentó grandes desafíos mientras crecía.    

“Mi madre trabajaba por largas horas, mi padre batallaba contra la adicción, y eventualmente la escuela se volvió inaccesible,” dijo Valdez. 

Determinado a continuar su educación, Valdez tomó la difícil decisión de dejar a su familia y regresar a EE. UU. Pero en su adolescencia, aprender inglés y adaptarse a un nuevo ambiente fue un choque cultural para él. A pesar de estos cambios, su curiosidad por materias como las matemáticas y la ciencia nunca decayó.

“De niño, siempre se me ha facilitado trabajar con los números y me fascinaba cómo funcionaban las cosas. La ingeniería combinó ambas cosas,” dijo Valdez. “Eso despertó mi interés.”

Mientras estudiaba ingeniería mecánica en la Universidad Estatal de California en Sacramento, la orientación de su profesor, José Granda, resultó fundamental.  

“Él me animó a solicitar una pasantía en la NASA,” dijo Valdez. “Él había sido portavoz en español para una misión de transbordador [espacial], así que al escuchar que alguien con mis antecedentes tuvo éxito me dio la confianza que yo necesitaba para dar ese paso”. 

El esfuerzo de Valdez valió la pena – él fue seleccionado como pasante en la Oficina de STEM de la NASA en el Centro Espacial Johnson en Houston. Allí, él trabajó en el desarrollo de software para la dinámica de vehículos, actuadores y modelos de controladores para una cápsula espacial en simulaciones por computadora.

“No podía creerlo,” dijo Valdez. “Conseguir esa oportunidad cambió todo.”

Esta pasantía abrió la puerta a una segunda oportunidad con la NASA, esta vez en el Centro de Investigación de Vuelo Armstrong de la agencia en California. Tuvo la oportunidad de trabajar en el desarrollo de computadoras de vuelo para el Diseño Aerodinámico de Investigación Preliminar para Disminuir la Resistencia, un diseño experimental de ala volante.  

Después de estas experiencias, fue aceptado como un pasante en el Programa Pathways de la NASA, un programa de trabajo y estudio que ofrece la posibilidad de trabajar a tiempo completo en la NASA después de graduarse. 

“Eso fue el comienzo de mi carrera en la NASA, donde realmente despego mi pasión por la aeronáutica,” dijo Valdez. 

Valdez fue el primero en su familia en seguir una educación superior, obteniendo su licenciatura en la Universidad Estatal de Sacramento y su maestría en ingeniería mecánica y aeroespacial en la Universidad de California, Davis.

Hoy en día, trabaja como ingeniero de controles de vuelo de la NASA en la rama de Dinámica y Controles del centro Armstrong. La mayor parte de su experiencia se ha centrado en el desarrollo de simulaciones de vuelo y diseño de sistemas de control, particularmente para aviones de propulsión eléctrica distribuida. 

“Es gratificante formar parte de un grupo que se centra en hacer que la aviación sea más rápida, más silenciosa, y más sostenible,” dijo Valdez. “Como ingeniero de controles, trabajar en conceptos avanzados de aeronaves como la propulsión eléctrica distribuida me permite diseñar algoritmos para controlar directamente múltiples motores, mejorando la seguridad, la controlabilidad y la estabilidad, al tiempo que permite operaciones más limpias y silenciosas que amplían los límites de la aviación sostenible.”

A lo largo de su carrera, Valdez se ha sentido orgulloso de su herencia. “Siento un fuerte orgullo de saber que la inclusión es uno de nuestros valores fundamentales aquí en la NASA y que las oportunidades están abiertas para todos.” 

Crédito: NASA / Charles Genaro Vavuris

Entrevistadora: NASA/ Lupita L Alcala

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Last Updated
Oct 25, 2024
Editor
Lillian Gipson
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      Para obtener más información sobre las asociaciones internacionales de la NASA (en inglés), visita:
      https://www.nasa.gov/oiir
      -fin-
      Meira Bernstein / Elizabeth Shaw
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      202-358-1600
      meira.b.bernstein@nasa.gov / elizabeth.a.shaw@nasa.gov
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      For information about NASA and agency programs, visit:
      https://www.nasa.gov
      -end-
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      Headquarters, Washington
      202-358-1600
      Abbey.a.donaldson@nasa.gov
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      Johnson Space Center Vibration Test FacilityNASA Nov. 14, 2024
      NASA Johnson Invites Proposals to Lease Vibration Test Facility
      NASA’s Johnson Space Center is seeking proposals for the use of its historic, but underused, Vibration and Acoustic Test Facility. Prospective tenants must submit facility walk-through requests by Monday, Nov. 18.
      Final proposals are due by 12 p.m. EST Monday, Dec. 16, and must promote activities that will build, expand, modernize, or operate aerospace-related capabilities at NASA Johnson and help preserve the historic and iconic building through preservation and adaptive reuse.
      NASA plans to sign a National Historic Preservation Act (NHPA) lease agreement for the facility, also known as Building 49, for a five-year base period and one five-year extension to be negotiated between NASA and the tenant. To request a walk-through, send an email to hq-realestate@mail.nasa.gov.
      “This historic facility has been used for decades to ensure the success and safety of all human spaceflight missions by putting engineering designs and hardware to the ultimate stress tests,” said NASA Johnson Director Vanessa Wyche. “For more than 60 years, NASA Johnson has been the hub of human space exploration and this agreement will be a vital part of the center’s efforts to develop a robust and durable space economy that refines our understanding of the solar system and space exploration.”
      All proposals must adhere to the guidelines detailed in the Agency Announcement for Proposals describing concept plans for development of the property, including any modifications proposed to the building; a statement of financial capability to successfully achieve and sustain operations, demonstrated experience with aerospace-related services or other space-related activities, and a detailed approach to propelling the space economy.
      The nine-story building complex has a gross square footage of 62,737 square feet and consists of a north wing measuring 62 feet long, 268 feet wide and 106 feet tall, and a central wing about 64 feet long and 115 feet wide. Building 49 currently houses five laboratories, including the General Vibration Laboratory, Modal Operations Laboratory, Sonic Fatigue Laboratory, Spacecraft Acoustic Laboratory, and Spacecraft Vibration Laboratory. The south administrative portion of the building is not included in the property offered for lease. 
      As the home of Mission Control Center for the agency’s human space missions, astronaut training, robotics, human health and space medicine, NASA Johnson leads the way for the human exploration. Leveraging its unique role and location, the center is developing multiple lease agreements, including the recently announced Exploration Park, to sustain its key role in helping the human spaceflight community foster a robust space.
      In the coming years, NASA and its academic, commercial, and international partners will see the completion of the International Space Station Program, the commercial development of low Earth orbit, and the first human Artemis campaign missions establishing sustainable human presence on the Moon in preparation for human missions to Mars.
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      Learn more about NASA Johnson’s efforts to collaborate with industry partners:
      https://www.nasa.gov/johnson/frontdoor
      -end-
      Kelly Humphries
      Johnson Space Center, Houston
      281-483-5111
      kelly.o.humphries@nasa.gov
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    • By NASA
      Peru’s Vice Minister of Defense Policies for Ministry of Defense César Medardo Torres Vega, NASA Administrator Bill Nelson, and Director of Peru’s National Commission for Aerospace Research and Development (CONIDA) Maj. Gen. Roberto Melgar Sheen meet in Lima, Peru, Nov. 14, 2024, where the U.S. and Peru signed a memorandum of understanding agreeing to study a potential sounding rocket campaign.Credit: U.S. Embassy Peru NASA and Peru’s National Commission for Aerospace Research and Development (CONIDA) laid the groundwork for a potential multi-year scientific rocket launch campaign in the South American country.
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      In the unforgiving lunar environment, the possibility of an astronaut crewmember becoming incapacitated due to unforeseen circumstances (injury, medical emergency, or a mission-related accident) is a critical concern, starting with the upcoming Artemis III mission, where two astronaut crewmembers will explore the Lunar South Pole. The Moon’s surface is littered with rocks ranging from 0.15 to 20 meters in diameter and craters spanning 1 to 30 meters wide, making navigation challenging even under optimal conditions. The low gravity, unique lighting conditions, extreme temperatures, and availability of only one person to perform the rescue, further complicate any rescue efforts. Among the critical concerns is the safety of astronauts during Extravehicular Activities (EVAs). If an astronaut crewmember becomes incapacitated during a mission, the ability to return them safely and promptly to the human landing system is essential. A single crew member should be able to transport an incapacitated crew member distances up to 2 km and a slope of up to 20 degrees on the lunar terrain without the assistance of a lunar rover. This pressing issue opens the door for innovative solutions. We are looking for a cutting-edge design that is low in mass and easy to deploy, enabling one astronaut crewmember to safely transport their suited (343 kg (~755lb)) and fully incapacitated partner back to the human landing system. The solution must perform effectively in the Moon’s extreme South Pole environment and operate independently of a lunar rover. Your creativity and expertise could bridge this critical gap, enhancing the safety measures for future lunar explorers. By addressing this challenge, you have the opportunity to contribute to the next “giant leap” in human space exploration.
      Award: $45,000 in total prizes
      Open Date: November 14, 2024
      Close Date: January 23, 2025
      For more information, visit: https://www.herox.com/NASASouthPoleSafety
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