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Preguntas frecuentes: Estado del retorno de la prueba de vuelo tripulado Boeing de la NASA


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Preparations for Next Moonwalk Simulations Underway (and Underwater)

Read the article in English here.

Los astronautas de la NASA Butch Wilmore y Suni Williams llegaron al laboratorio orbital el 6 de junio a bordo de la nave Boeing Starliner tras despegar el 5 de junio del Complejo de Lanzamiento Espacial-41 de la Estación Espacial de Cabo Cañaveral, en Florida.

Durante el vuelo de Starliner a la estación espacial, los ingenieros observaron que algunos de los propulsores de la nave no funcionaban como se esperaba y también se observaron varias fugas en el sistema de helio de Starliner. Desde entonces, los equipos de ingeniería de la NASA y Boeing han llevado a cabo varias pruebas de los propulsores, así como revisiones exhaustivas de los datos para comprender mejor la nave espacial. Mientras los ingenieros se esfuerzan por resolver los problemas técnicos antes del regreso del Starliner a la Tierra, el dúo de astronautas ha estado trabajando con la tripulación de la Expedición 71, realizando investigaciones científicas y actividades de mantenimiento.

La NASA tiene previsto llevar a cabo dos revisiones: una del junta de control del programa y una revisión del estado de preparación para el vuelo de la agencia, antes de decidir cómo regresará de manera segura a Wilmore y Williams de la. La NASA espera tomar una decisión sobre el curso a seguir a finales de agosto.

He aquí algunas preguntas frecuentes sobre su misión.

Boeing's Starliner spacecraft that launched NASA's Crew Flight Test astronauts Butch Wilmore and Suni Williams to the International Space Station is pictured docked to the Harmony module's forward port. This view is from a window on the SpaceX Dragon Endeavour spacecraft docked to the port adjacent to the Starliner.

Sobre la misión y su retraso

¿Qué es la prueba de vuelo tripulado Boeing de la NASA?

La la prueba de vuelo tripulado Boeing de la NASA despegó el 5 de junio y es el primer vuelo con astronautas de la nave Starliner a la Estación Espacial Internacional. La prueba de vuelo tiene como objetivo demostrar que el sistema está preparado para misiones de rotación a la estación espacial. La NASA quiere que, además de las naves Soyuz de Roscosmos, haya dos naves estadounidenses capaces de transportar astronautas para garantizar una tripulación permanente a bordo del complejo orbital.

¿Cuáles son los objetivos de la prueba de vuelo tripulado?

Esta prueba de vuelo tiene por objeto demostrar la aptitud del Starliner para ejecutar una misión de rotación de seis meses a la estación espacial. Los objetivos de la prueba de vuelo se desarrollaron para respaldar el proceso de certificación de la NASA y recopilar los datos de rendimiento necesarios para evaluar la preparación antes de los vuelos de larga duración.

¿Por qué la prueba de vuelo tripulado permanecerá más tiempo del previsto a bordo de la estación espacial?

Durante el vuelo de Starliner a la estación espacial, algunos de los propulsores de la nave no funcionaron como se esperaba y se observaron varias fugas en el sistema de helio de Starliner. Aunque la duración inicial de la misión estaba prevista en torno a una semana, no hay prisa por traer de vuelta a casa a la tripulación, por lo que la NASA y Boeing se están tomando un tiempo extra para aprender sobre la nave espacial. Se trata de una lección aprendida del accidente del transbordador espacial Columbia. Nuestros equipos de la NASA y Boeing están estudiando minuciosamente los datos de las pruebas y análisis adicionales en el espacio y en tierra, proporcionando a los gestores de la misión datos para tomar la mejor y más segura decisión sobre cómo y cuándo traer de vuelta a casa a la tripulación.

Si se diera una emergencia en la estación espacial, ¿cómo volverían Butch y Suni a casa?

El Starliner sigue siendo la principal opción para Butch y Suni si se produjera una emergencia y tuvieran que abandonar rápidamente la estación. No existe una necesidad urgente de traerlos a casa, y la NASA está utilizando el tiempo extra para comprender los problemas técnicos de la nave espacial antes de decidir un plan de regreso.

¿Cuánto tiempo podrían permanecer Butch y Suni en la estación espacial si no regresan a bordo de Starliner?

Si la NASA decidiera devolver la nave Starliner sin tripulación, Butch y Suni permanecerían a bordo de la estación hasta finales de febrero de 2025. La NASA replanificaría la misión SpaceX Crew-9, enviando solo dos tripulantes en lugar de cuatro a finales de septiembre. Butch y Suni regresarían a la Tierra tras el incremento programado para Crew-9 a principios del próximo año.

¿Se quedarán Butch y Suni en el espacio hasta 2025?

No se ha tomado ninguna decisión. La NASA sigue evaluando todas las opciones a medida que aprende más sobre el sistema de propulsión de Starliner. Butch y Suni podrían regresar a bordo de Starliner, o podrían volver como parte de la misión SpaceX Crew-9 de la agencia a principios del año que viene.

¿Puede Starliner volar sin astronautas?

Sí, Starliner puede desacoplarse y abandonar la órbita de forma autónoma, si la NASA decide que la nave regrese sin tripulación.

¿Podría la NASA enviar una nave SpaceX Dragon para traer de vuelta a Butch y Suni?

If NASA decides to return them aboard a SpaceX Dragon, NASA will replan its SpaceX Crew-9 mission by launching only two crew members in late September instead of four. Butch and Suni would then return to Earth after the regularly scheduled Crew-9 increment early next year.

¿Por qué necesita la NASA dos sistemas de transporte de tripulación?

The main goal of the agency’s Commercial Crew Program is two, unique human spaceflight systems. Should any one system encounter an issue, NASA still has the capability to launch and return crew to ensure safety and a continuous human presence aboard the International Space Station.

NASA's Boeing Crew Flight Test astronauts Suni Williams and Butch Wilmore (at center) pose with Expedition 71 Flight Engineers (far left) Mike Barratt and Tracy C. Dyson (far right), both NASA astronauts, in their spacesuits aboard the International Space Station's Quest airlock.

Sobre los astronautas

¿Están Butch y Suni atrapados en la estación espacial?

No, Butch y Suni están a salvo a bordo de la estación espacial, trabajando junto a la tripulación de la Expedición 71. También han participado activamente en las pruebas y reuniones técnicas del Starliner. Butch y Suni podrían volver a casa a bordo de la nave Starliner en caso de emergencia. La agencia también dispone de otras opciones de regreso, en caso necesario, tanto para la planificación de contingencias como para el regreso en condiciones normales.

¿Están preparados Suni y Butch para una estancia más larga en la estación?

Butch y Suni ya han realizado dos estancias de larga duración a bordo de la estación. Los astronautas de la NASA se embarcan en misiones plenamente conscientes de los diversos escenarios que podrían materializarse. Esta misión no es diferente, y entendían las posibilidades e incógnitas de este vuelo de prueba, incluyendo la posibilidad de permanecer a bordo de la estación más tiempo del previsto.

¿Cuánto duraría una estancia prolongada de Butch y Suni en comparación con la duración de otras misiones en la estación espacial?

Una estancia típica a bordo de la Estación Espacial Internacional es de unos seis meses, y algunos astronautas de la NASA han permanecido en la estación espacial durante misiones de mayor duración. Las misiones anteriores han proporcionado a la NASA gran cantidad de datos sobre los vuelos espaciales de larga duración y sus efectos en el cuerpo humano, que la agencia aplica a cualquier misión con tripulación.

¿Tienen los astronautas todo lo que necesitan (por ejemplo, comida, ropa, oxígeno, artículos personales, etc.)?

Sí. La Estación Espacial Internacional está bien provista de todo lo que necesita la tripulación, incluidos alimentos, agua, ropa y oxígeno. Además, la NASA y sus socios de la estación espacial lanzan con frecuencia misiones de reabastecimiento al complejo orbital con suministros y carga adicionales.

Recientemente, llegaron a la estación una nave espacial Cygnus de Northrop Grumman que transportaba 3.720 kilogramos (8.200 libras) de alimentos, combustible, suministros y material científico, y una nave espacial de reabastecimiento Progress que transportaba 2.721 kilogramos (6.000 libras) de carga. La NASA tiene previstas misiones adicionales de SpaceX de reabastecimiento durante lo que queda de 2024.

¿Qué están haciendo a bordo de la estación espacial?

La tripulación sigue supervisando los sistemas de vuelo del Starliner y recopilando datos de rendimiento para la certificación de sistemas. La NASA también está aprovechando el tiempo extra de Butch y Suni a bordo del laboratorio orbital, donde han completado varios experimentos científicos, tareas de mantenimiento y han colaborado en los preparativos de las caminatas espaciales. Algunos de los experimentos científicos que han llevado a cabo recientemente incluyen nuevas formas de producir cables de fibra óptica y el cultivo de plantas a bordo del complejo orbital.

¿Pueden hablar con sus familiares y amigos?

Butch y Suni disfrutan de muchas de las comodidades que tenemos aquí en la Tierra. Pueden enviar correos electrónicos, llamar por teléfono y hacer videoconferencias con sus familiares y amigos cuando tienen tiempo libre a bordo de la Estación Espacial Internacional.

iss071e217183 (June 25, 2024) -- As the International Space Station orbited 263 miles above Earth, NASA astronaut Butch Wilmore captured this image of Spain and Morocco. The Strait of Gibraltar separates the two countries and connects the Atlantic Ocean to the Mediterranean Sea.

Sobre el plan de regreso

¿Cuáles son las otras opciones para traer de vuelta a Butch y Suni?

La NASA dispone de dos sistemas estadounidenses de transporte espacial capaces de transportar tripulación a la estación y de vuelta. Aunque no se ha tomado ninguna decisión, la NASA está considerando varias opciones para hacer regresar a Butch y Suni de la estación espacial, incluido su retorno a bordo de la nave Starliner, si se autoriza, o como parte de la misión SpaceX Crew-9 de la agencia en febrero de 2025.

¿Es más seguro traerlos a casa a bordo de una nave Dragon de SpaceX?

Los vuelos de prueba tripulados son intrínsecamente arriesgados y, aunque las misiones de rotación puedan parecer rutinarias, tampoco están exentas de riesgos. Es competencia de la NASA evaluar ese riesgo antes de cada vuelo y determinar si es aceptable para la tripulación.

¿Qué otras medidas está tomando la NASA para traerlos a casa?

La NASA ajustó el lanzamiento de la Tripulación-9 de SpaceX y el regreso de la Tripulación-8 de la agencia, lo que permite más tiempo para finalizar los planes de regreso de Starliner. La NASA también está examinando las asignaciones de tripulación para garantizar que Butch y Suni puedan regresar con Crew-9 si fuera necesario.

Para consultar el blog de la NASA y obtener más información sobre la misión (en inglés), visita: https://www.nasa.gov/commercialcrew

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      Para obtener más información sobre las asociaciones internacionales de la NASA (en inglés), visita:
      https://www.nasa.gov/oiir
      -fin-
      Meira Bernstein / Elizabeth Shaw
      Headquarters, Washington
      202-358-1600
      meira.b.bernstein@nasa.gov / elizabeth.a.shaw@nasa.gov
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      Once operational, the coronagraphs will provide critical data to NOAA’s Space Weather Prediction Center, which issues forecasts, warnings, and alerts that help mitigate space weather impacts, including electric power outages and interruption to communications and navigation systems.
      This cost-plus-fixed-fee contract is valued at approximately $60 million, and the anticipated period of performance is from this November through January 2034, concluding after launch of the second coronagraph aboard a NOAA spacecraft. The third coronagraph will be delivered as a flight spare.
      This contract award marks a transfer of coronagraph development from the government to the U.S. commercial sector. The contract scope includes design, analysis, development, fabrication, integration, test, verification, and evaluation of the      coronagraphs; launch support; supply and maintenance of ground support equipment; and support of post-launch instrument operations at the NOAA Satellite Operations Facility. The work will take place at Southwest Research Institute’s facility in San Antonio.
      The coronagraphs will observe the density structure of the Sun’s faint outermost atmosphere — the corona — and will detect Earth-directed coronal mass ejections shortly after they erupt, providing the longest possible lead time for geomagnetic storm watches. With this forewarning, public and private organizations affected by space weather can take actions to protect their assets. The coronagraphs will also provide data continuity from the Space Weather follow-on Lagrange 1 mission.
      NASA and NOAA oversee the development, launch, testing and operation of all the satellites in the project. NOAA is the program owner providing the requirements and funding along with managing the program, operations, data products, and dissemination to users. NASA and its commercial partners develop and build the instruments, spacecraft, and provide launch services on behalf of NOAA.
      For information about NASA and agency programs, visit:
      https://www.nasa.gov
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      Abbey Donaldson
      Headquarters, Washington
      202-358-1600
      Abbey.a.donaldson@nasa.gov
      Jeremy Eggers
      Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md.
      757-824-2958
      jeremy.l.eggers@nasa.gov
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      Johnson Space Center Vibration Test FacilityNASA Nov. 14, 2024
      NASA Johnson Invites Proposals to Lease Vibration Test Facility
      NASA’s Johnson Space Center is seeking proposals for the use of its historic, but underused, Vibration and Acoustic Test Facility. Prospective tenants must submit facility walk-through requests by Monday, Nov. 18.
      Final proposals are due by 12 p.m. EST Monday, Dec. 16, and must promote activities that will build, expand, modernize, or operate aerospace-related capabilities at NASA Johnson and help preserve the historic and iconic building through preservation and adaptive reuse.
      NASA plans to sign a National Historic Preservation Act (NHPA) lease agreement for the facility, also known as Building 49, for a five-year base period and one five-year extension to be negotiated between NASA and the tenant. To request a walk-through, send an email to hq-realestate@mail.nasa.gov.
      “This historic facility has been used for decades to ensure the success and safety of all human spaceflight missions by putting engineering designs and hardware to the ultimate stress tests,” said NASA Johnson Director Vanessa Wyche. “For more than 60 years, NASA Johnson has been the hub of human space exploration and this agreement will be a vital part of the center’s efforts to develop a robust and durable space economy that refines our understanding of the solar system and space exploration.”
      All proposals must adhere to the guidelines detailed in the Agency Announcement for Proposals describing concept plans for development of the property, including any modifications proposed to the building; a statement of financial capability to successfully achieve and sustain operations, demonstrated experience with aerospace-related services or other space-related activities, and a detailed approach to propelling the space economy.
      The nine-story building complex has a gross square footage of 62,737 square feet and consists of a north wing measuring 62 feet long, 268 feet wide and 106 feet tall, and a central wing about 64 feet long and 115 feet wide. Building 49 currently houses five laboratories, including the General Vibration Laboratory, Modal Operations Laboratory, Sonic Fatigue Laboratory, Spacecraft Acoustic Laboratory, and Spacecraft Vibration Laboratory. The south administrative portion of the building is not included in the property offered for lease. 
      As the home of Mission Control Center for the agency’s human space missions, astronaut training, robotics, human health and space medicine, NASA Johnson leads the way for the human exploration. Leveraging its unique role and location, the center is developing multiple lease agreements, including the recently announced Exploration Park, to sustain its key role in helping the human spaceflight community foster a robust space.
      In the coming years, NASA and its academic, commercial, and international partners will see the completion of the International Space Station Program, the commercial development of low Earth orbit, and the first human Artemis campaign missions establishing sustainable human presence on the Moon in preparation for human missions to Mars.
      Johnson already is leading the commercialization of space with the commercial cargo and crew programs and private astronaut missions to the space station. The center also is supporting the development of commercial space stations in low Earth orbit, and lunar-capable commercial spacesuits and lunar landers that will be provided as services to both NASA and the private sector to accelerate human access to space. Through the development of Exploration Park, the center will broaden the scope of the human spaceflight community that is tackling the many difficult challenges ahead.
      Learn more about NASA Johnson’s efforts to collaborate with industry partners:
      https://www.nasa.gov/johnson/frontdoor
      -end-
      Kelly Humphries
      Johnson Space Center, Houston
      281-483-5111
      kelly.o.humphries@nasa.gov
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    • By NASA
      Peru’s Vice Minister of Defense Policies for Ministry of Defense César Medardo Torres Vega, NASA Administrator Bill Nelson, and Director of Peru’s National Commission for Aerospace Research and Development (CONIDA) Maj. Gen. Roberto Melgar Sheen meet in Lima, Peru, Nov. 14, 2024, where the U.S. and Peru signed a memorandum of understanding agreeing to study a potential sounding rocket campaign.Credit: U.S. Embassy Peru NASA and Peru’s National Commission for Aerospace Research and Development (CONIDA) laid the groundwork for a potential multi-year scientific rocket launch campaign in the South American country.
      Both countries signed a non-binding memorandum of understanding Thursday that includes safety training, a joint feasibility study for the potential campaign, and technical assistance for CONIDA on sounding rocket launches. Sounding rockets are small, low-cost rockets that provide suborbital access to space.
      “We are excited to look at the possibility of once again launching sounding rockets from Peru,” said NASA Administrator Bill Nelson, who signed on behalf of the United States. “This agreement deepens our international partnership with Peru and the scientific research we conduct because of the country’s location along the magnetic equator. Together we will go farther.” 
      Maj. Gen. Roberto Melgar Sheen, head of CONIDA, signed on behalf of Peru. Brian Nichols, assistant secretary for Western Hemisphere Affairs for the U.S. State Department, and Stephanie Syptak-Ramnath, U.S. ambassador to Peru, also participated, among other Peruvian officials. The event took place during the week of the Asia-Pacific Economic Cooperation forum beginning Nov. 9 in Lima.
      During his visit to Peru, Nelson also discussed the importance of international partnerships and collaboration in space and celebrated Peru’s signing of the Artemis Accords earlier this year.
      The United States and Peru have a long history of space cooperation. NASA conducted sounding rocket campaigns at CONIDA’s Punta Lobos launch base in 1975 and 1983.
      NASA uses sounding rockets to carry scientific instruments into space on suborbital flights to collect important science data and test prototype instruments. They yield invaluable data that enhance our understanding of Earth’s atmosphere and weather, our solar system, and the universe, and test equipment for deeper space travel.
      Understanding our Earth’s atmosphere and how it is influenced by the Sun is crucial to protecting ground and space-based assets that we rely on every day, from the power grid to weather data and even navigation. 
      For more information about NASA’s international partnerships, visit:
      https://www.nasa.gov/oiir
      -end-
      Meira Bernstein / Elizabeth Shaw
      Headquarters, Washington
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      The laser that transmits between NASA’s Psyche spacecraft and Earth-based observatories for the Deep Space Optical Communications experiment successfully reaches its target thanks, in part, to a vibration isolation platform developed by Controlled Dynamics Inc., and supported by several Space Technology Mission Directorate programs. NASA/JPL-Caltech One year ago today, the future of space communications arrived at Earth as a beam of light from a NASA spacecraft nearly 10 million miles away. That’s 40 times farther than our Moon. That’s like using a laser pointer to track a moving dime from a mile away. That’s pretty precise.
      That laser — transmitted from NASA’s DSOC (Deep Space Optical Communications) technology demonstration — has continued to hit its target on Earth from record-breaking distances.
      “NASA’s Deep Space Optical Communications features many novel technologies that are needed to precisely point and track the uplink beacon and direct the downlink laser,” said Bill Klipstein, DSOC project manager at NASA’s Jet Propulsion Laboratory in Southern California.
      One of the technologies aiding that extremely precise pointing was invented by a small business and fostered by NASA for more than a decade.
      Whole Lotta Shakin’ Going On (Not!)
      Part of the challenge with the precision pointing needed for DSOC was isolating the laser from the spacecraft’s vibrations, which would nudge the beam off target. Fortunately for NASA, Controlled Dynamics Inc. (CDI), in Huntington Beach, California, offered a solution to this problem.
      The company had a platform designed to isolate orbiting experiments from vibrations caused by their host spacecraft, other payloads, crew movements, or even their own equipment. Just as the shocks on a car provide a smoother ride, the struts and actuators on CDI’s vibration isolation platform created a stable setting for delicate equipment.
      This idea needed to be developed and tested first to prove successful.
      The Path to Deep Space Success
      NASA’s Space Technology Mission Directorate started supporting the platform’s development in 2012 under its Game Changing Development program with follow-on support from the SBIR (Small Business Innovation Research) program. The technology really began to take off — pun intended — under NASA’s Flight Opportunities program. Managed out of NASA’s Armstrong Flight Research Center in Edwards, California, Flight Opportunities rapidly demonstrates promising technologies aboard suborbital rockets and other vehicles flown by commercial companies.
      Early flight tests in 2013 sufficiently demonstrated the platform’s performance, earning CDI’s technology a spot on the International Space Station in 2016. But the flight testing didn’t end there. A rapid series of flights with Blue Origin, UP Aerospace, and Virgin Galactic put the platform through its paces, including numerous boosts and thruster firings, pyrotechnic shocks, and the forces of reentry and landing.
      “Flight Opportunities was instrumental in our development,” said Dr. Scott Green, CDI’s co-founder and the platform’s principal investigator. “With five separate flight campaigns in just eight months, those tests allowed us to build up flight maturity and readiness so we could transition to deep space.”
      The vibration isolation platform developed by Controlled Dynamics Inc., and used on the Deep Space Optical Communications experiment conducted numerous tests through NASA’s Flight Opportunities program, including this flight aboard Virgin Galactic’s VSS Unity in February 2019. Virgin Galactic The culmination of NASA’s investments in CDI’s vibration isolation platform was through its Technology Demonstration Missions program, which along with NASA’s SCaN (Space Communications and Navigation) program supported NASA’s Deep Space Optical Communications.
      On Oct. 13, 2023, DSOC launched aboard the Psyche spacecraft, a mission managed by JPL. The CDI isolation platform provided DSOC with the active stabilization and precision pointing needed to successfully transmit a high-definition video of Taters the cat and other sample data from record-breaking distances in deep space.
      “Active stabilization of the flight laser transceiver is required to help the project succeed in its goal to downlink high bandwidth data from millions of miles,” said Klipstein. “To do this, we need to measure our pointing and avoid bumping into the spacecraft while we are floating. The CDI struts gave us that capability.”
      The Deep Space Optical Communications technology demonstration’s flight laser transceiver is shown at NASA’s Jet Propulsion Laboratory in Southern California in April 2021. The transceiver is mounted on an assembly of struts and actuators — developed by Controlled Dynamics Inc. — that stabilizes the optics from spacecraft vibrations. Several Space Technology Mission Directorate programs supported the vibration isolation technology’s development. NASA/JPL-Caltech Onward Toward Psyche
      The Psyche spacecraft is expected to reach its namesake metal-rich asteroid located between Mars and Jupiter by August 2029. In the meantime, the DSOC project team is celebrating recognition as one of TIME’s Inventions of 2024 and expects the experiment to continue adding to its long list of goals met and exceeded in its first year.
      By Nancy Pekar
      NASA’s Flight Opportunities Program
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      Last Updated Nov 14, 2024 EditorLoura Hall Related Terms
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