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La NASA comparte avances sobre las primeras misiones lunares Artemis con tripulación


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Los miembros de la tripulación del Artemis II (de izquierda a derecha) Jeremy Hansen, astronauta de la CSA (Agencia Espacial Canadiense), y Christina Koch, Victor Glover y Reid Wiseman, astronautas de la NASA, parten del cuartel de tripulación de astronautas en el edificio de operaciones y control Neil Armstrong hacia los vehículos de transporte de la tripulación de Artemis antes de desplazarse a la plataforma de lanzamiento 39B como parte de una prueba integrada de los sistemas de tierra en el Centro Espacial Kennedy en Florida el miércoles 20 de septiembre, para poner a prueba la cronología de la tripulación para el día del lanzamiento.
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La NASA anunció el martes cambios en las próximas misiones Artemis, que sentarán las bases para la exploración científica a largo plazo de la Luna, el aterrizaje de la primera mujer y la primera persona no blanca en la superficie lunar, y la preparación de expediciones con seres humanos a Marte en beneficio de todos. Para llevar a cabo estas misiones de forma segura, los dirigentes de la agencia han ajustado los calendarios de Artemis II y Artemis III para que los equipos técnicos puedan superar los retos asociados a los primeros desarrollos, operaciones e integración.

El objetivo de la NASA es ahora septiembre de 2025 para Artemis II, la primera misión Artemis tripulada alrededor de la Luna, y septiembre de 2026 para Artemis III, la cual se prevé que aterrice con los primeros astronautas cerca del Polo Sur lunar. Artemis IV, la primera misión a la estación espacial lunar Gateway, sigue prevista para 2028.

“Estamos regresando a la Luna como nunca antes lo habíamos hecho, y la seguridad de nuestros astronautas es la máxima prioridad de la NASA mientras nos preparamos para futuras misiones Artemis”, dijo el administrador de la NASA, Bill Nelson. “Hemos aprendido mucho desde Artemis I, y el éxito de estas primeras misiones depende de nuestras asociaciones comerciales e internacionales para ampliar nuestro alcance y comprensión del lugar de la humanidad en nuestro sistema solar. Artemis representa lo que podemos lograr como nación y como coalición mundial. Cuando nos proponemos lograr lo difícil, juntos podemos conseguir lo grandioso”.

Garantizar la seguridad de la tripulación es el principal motivo de los cambios en el calendario de Artemis II. Como primera prueba de vuelo Artemis con tripulación a bordo de la nave espacial Orion, la misión pondrá a prueba sistemas críticos de control medioambiental y de soporte vital necesarios para sustentar a los astronautas. Las pruebas de la NASA para calificar los componentes para mantener a la tripulación segura y garantizar el éxito de la misión han revelado problemas que requieren tiempo adicional para ser resueltos. Los equipos técnicos están solucionando un asunto relacionado con la batería y abordando retos con un componente del circuito responsable de la ventilación del aire y el control de la temperatura.

Se espera que la investigación de la NASA sobre la pérdida inesperada de trozos de capa de carbón del escudo térmico de la nave espacial durante Artemis I concluya esta primavera boreal. Los equipos técnicos han adoptado un enfoque metódico para entender el problema, que incluye un amplio muestreo del escudo térmico, pruebas y revisión de los datos de los sensores y las imágenes.

El nuevo calendario para Artemis III se alinea con el calendario actualizado para Artemis II, garantiza que la agencia pueda incorporar las lecciones aprendidas de Artemis II en la próxima misión y reconoce los retos de desarrollo que han experimentado los socios industriales de la NASA. Dado que cada misión Artemis  tripulada aumenta la complejidad y añade pruebas de vuelo para nuevos sistemas, el calendario ajustado proporcionará a los proveedores que desarrollan nuevas capacidades (SpaceX para el sistema de aterrizaje humano y Axiom Space para los trajes espaciales de nueva generación) tiempo adicional para las pruebas y cualquier refinamiento antes de la misión.

“Estamos dejando que el hardware nos dé información para que la seguridad de la tripulación guíe nuestra toma de decisiones. Utilizaremos la prueba de vuelo de Artemis II, y cada uno de los vuelos siguientes, para reducir el riesgo de futuras misiones a la Luna”, declaró Catherine Koerner, administradora asociada de la Dirección de Misiones de Desarrollo de Sistemas de Exploración de la sede central de la NASA en Washington. “Estamos resolviendo los retos asociados con las capacidades y operaciones nuevas, y estamos más cerca que nunca de establecer una exploración sostenida del vecino más cercano de la Tierra mediante Artemis”.

Además de las actualizaciones del calendario para Artemis II y III, la NASA está reexaminando el calendario para el lanzamiento de los primeros elementos integrados de Gateway, previsto anteriormente para octubre de 2025, con el fin de proporcionar tiempo de desarrollo adicional y alinear mejor ese lanzamiento con la misión Artemis IV en 2028.

La NASA también ha comunicado que ha pedido a los dos proveedores del sistema de aterrizaje para seres humanos de Artemis (SpaceX y Blue Origin) que, como parte de sus contratos actuales, empiecen a aplicar los conocimientos adquiridos en el desarrollo de sus sistemas a futuras variaciones para poder transportar grandes cargamentos en misiones posteriores.

“Artemis es una campaña de exploración a largo plazo para llevar a cabo actividades científicas en la Luna con astronautas y preparar futuras misiones tripuladas a Marte. Eso significa que debemos hacerlo bien a medida que desarrollamos y lanzamos nuestros sistemas fundamentales para que podamos llevar a cabo estas misiones con seguridad”, dijo Amit Kshatriya, administrador adjunto de Desarrollo de Sistemas de Exploración, y gerente de la Oficina del Programa de la Luna a Marte de la NASA en la sede de la agencia. “La seguridad de la tripulación es y seguirá siendo nuestra prioridad número uno”.

Los dirigentes de la NASA hicieron hincapié en la importancia de que todos los socios cumplan los plazos para que la agencia pueda maximizar los objetivos de vuelo con el hardware disponible en cada misión. La NASA evalúa periódicamente el progreso y los plazos como parte de la planificación programática integrada para garantizar que la agencia y sus socios puedan cumplir con éxito sus objetivos de exploración de la Luna a Marte.

Mediante Artemis, la NASA explorará la Luna más que nunca, aprenderá a vivir y trabajar lejos de nuestro hogar y se preparará para la futura exploración con seres humanos del planeta rojo. El cohete Sistema de Lanzamiento Espacial de la NASA, los sistemas terrestres de exploración y la nave Orion, junto con el sistema de aterrizaje para humanos, los trajes espaciales de nueva generación, la estación espacial lunar Gateway y los futuros vehículos exploradores son la base de la NASA para la exploración del espacio profundo.

Para más información sobre Artemis (en inglés), visita:

https://www.nasa.gov/artemis

-fin-

Kathryn Hambleton / Rachel Kraft
Sede, Washington
202-358-1100 / 202-365-7575
kathryn.hambleton@nasa.gov / rachel.h.kraft@nasa.go

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      NASA’s Human Landing System (HLS) will transport the next astronauts that land on the Moon, including the first woman and first person of color, beginning with Artemis III. For safety and mission success, the landers and other equipment in development for NASA’s Artemis campaign must work reliably in the harshest of environments.
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      Marshall’s Hub for Innovative Thermal Technology Maturation and Prototyping (HI-TTeMP) laboratory provides the resources and tools for an early, quick-check evaluation of insulation materials destined for Artemis deep space missions.
      “Marshall’s HI-TTeMP lab gives us a key testing capability to help determine how well the current materials being designed for vehicles like SpaceX’s orbital propellant storage depot and Starship HLS, will insulate the liquid oxygen and methane propellants,” said HLS chief engineer Rene Ortega. “By using this lab and the expertise provided by the thermal engineers at Marshall, we are gaining valuable feedback earlier in the design and development process that will provide additional information before qualifying hardware for deep space missions.”
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      There are two primary means of managing thermal conditions: active and passive. Passive thermal controls include materials such as insulation, white paint, thermal blankets, and reflective metals. Engineers can also design operational controls, such as pointing thermally sensitive areas of a spacecraft away from direct sunlight, to help manage extreme thermal conditions. Active thermal control measures that could be used include radiators or cryogenic coolers.
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      NASA engineers working in the HI-TTeMP lab not only design, set up, and run tests, they also provide insight and expertise in thermal engineering to assist NASA’s industry partners, such as SpaceX and other organizations, in validating concepts and models, or suggesting changes to designs. The lab is able to rapidly test and evaluate design updates or iterations.
      NASA’s HLS Program, managed by NASA Marshall, is charged with safely landing astronauts on the Moon as part of Artemis. NASA has awarded contracts to SpaceX for landing services for Artemis III and IV and to Blue Origin for Artemis V. Both landing services providers plan to transfer super-cold propellant in space to send landers to the Moon with full tanks.
      With Artemis, NASA will explore more of the Moon than ever before, learn how to live and work away from home, and prepare for future human exploration of Mars. NASA’s SLS (Space Launch System) rocket, exploration ground systems, and Orion spacecraft, along with the HLS, next-generation spacesuits, Gateway lunar space station, and future rovers are NASA’s foundation for deep space exploration.
      For more on HLS, visit: 
      https://www.nasa.gov/humans-in-space/human-landing-system
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      Corinne Beckinger 
      Marshall Space Flight Center, Huntsville, Ala. 
      256.544.0034  
      corinne.m.beckinger@nasa.gov 
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      “NASA internships give students the chance to work on groundbreaking projects alongside experts, providing impactful opportunities for professional growth,” said Mike Kincaid, associate administrator for NASA’s Office of STEM Engagement. “Since starting my career as an intern at NASA’s Johnson Space Center in Houston, I’ve experienced firsthand how NASA creates lasting connections and open doors—not just for me, but for former interns who are now colleagues across the agency. These internships build STEM skills, confidence, and networks, preparing the next generation of innovators and leaders.” 
      NASA interns achieve impressive feats, from discovering new exoplanets to becoming astronauts and even winning Webby Awards for their science communication efforts. These valuable contributors play a crucial role in NASA’s mission to explore the unknown for the benefit of all. Many NASA employees start their careers as interns, a testament to the program’s lasting impact. 
      Students congratulate the 23rd astronaut class at NASA’s Johnson Space Center in Houston on March 5, 2024.NASA/Josh Valcarcel Additionally, NASA is recognized as one of America’s Best Employers for Women and one of America’s Best Employers for New Graduates by Forbes, reflecting the agency’s commitment to fostering a diverse and inclusive environment. NASA encourages people from underrepresented groups to apply, creating a diverse cohort of interns who bring a wide range of perspectives and ideas to the agency.  
      “My internship experience has been incredible. I have felt welcomed by everyone I’ve worked with, which has been so helpful as a Navajo woman as I’ve often felt like an outsider in male-dominated STEM spaces,” said Tara Roanhorse, an intern for NASA’s Office of STEM Engagement. 
      If you’re passionate about space, technology, and making a difference in the world, NASA’s internship program is the perfect place to begin your journey toward a fulfilling and impactful career.  
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      An artist’s concept of SpaceX’s Starship Human Landing System (HLS) on the Moon. NASA is working with SpaceX to develop the Starship HLS to carry astronauts from lunar orbit to the Moon’s surface and back for Artemis III and Artemis IV. Starship HLS is roughly 50 meters tall, or about the length of an Olympic swimming pool. SpaceX This artist’s concept depicts a SpaceX Starship tanker (bottom) transferring propellant to a Starship depot (top) in low Earth orbit. Before astronauts launch in Orion atop the agency’s SLS (Space Launch System) rocket, SpaceX will launch a storage depot to Earth orbit. For the Artemis III and Artemis IV missions, SpaceX plans to complete propellant loading operations in Earth orbit to send a fully fueled Starship Human Landing System (HLS) to the Moon. SpaceX An artist’s concept shows how a crewed Orion spacecraft will dock to SpaceX’s Starship Human Landing System (HLS) in lunar orbit for Artemis III. Starship HLS will dock directly to Orion so that two astronauts can transfer to the lander to descend to the Moon’s surface, while two others remain in Orion. Beginning with Artemis IV, NASA’s Gateway lunar space station will serve as the crew transfer point. SpaceX The artist’s concept shows two Artemis III astronauts preparing to step off the elevator at the bottom of SpaceX’s Starship HLS to the Moon’s surface. At about 164 feet (50 m), Starship HLS will be about the same height as a 15-story building. (SpaceX)The elevator will be used to transport crew and cargo between the lander and the surface. SpaceX NASA is working with U.S. industry to develop the human landing systems that will safely carry astronauts from lunar orbit to the surface of the Moon and back throughout the agency’s Artemis campaign.
      For Artemis III, the first crewed return to the lunar surface in over 50 years, NASA is working with SpaceX to develop the company’s Starship Human Landing System (HLS). Newly updated artist’s conceptual renders show how Starship HLS will dock with NASA’s Orion spacecraft in lunar orbit, then two Artemis crew members will transfer from Orion to Starship and descend to the surface. There, astronauts will collect samples, perform science experiments, and observe the Moon’s environment before returning in Starship to Orion waiting in lunar orbit. Prior to the crewed Artemis III mission, SpaceX will perform an uncrewed landing demonstration mission on the Moon.
      NASA is also working with SpaceX to further develop the company’s Starship lander to meet an extended set of requirements for Artemis IV. These requirements include landing more mass on the Moon and docking with the agency’s Gateway lunar space station for crew transfer.
      The artist’s concept portrays SpaceX’s Starship HLS with two Raptor engines lit performing a braking burn prior to its Moon landing. The burn will occur after Starship HLS departs low lunar orbit to reduce the lander’s velocity prior to final descent to the lunar surface. SpaceX With Artemis, NASA will explore more of the Moon than ever before, learn how to live and work away from home, and prepare for future human exploration of Mars. NASA’s SLS (Space Launch System) rocket, exploration ground systems, and Orion spacecraft, along with the human landing system, next-generation spacesuits, Gateway lunar space station, and future rovers are NASA’s foundation for deep space exploration.
      For more on HLS, visit: 
      https://www.nasa.gov/humans-in-space/human-landing-system
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      Corinne Beckinger 
      Marshall Space Flight Center, Huntsville, Ala. 
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      corinne.m.beckinger@nasa.gov 
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    • By NASA
      Early conceptual renderings of cargo variants of human lunar landing systems from NASA’s providers SpaceX, left, and Blue Origin, right. The large cargo landers will have the capability to land approximately 26,000 to 33,000 pounds (12-15 metric tons) of large, heavy payload on the lunar surface. Credit: SpaceX/Blue Origin NASA, along with its industry and international partners, is preparing for sustained exploration of the lunar surface with the Artemis campaign to advance science and discovery for the benefit of all. As part of that effort, NASA intends to award Blue Origin and SpaceX additional work under their existing contracts to develop landers that will deliver large pieces of equipment and infrastructure to the lunar surface.
      NASA expects to assign demonstration missions to current human landing system providers, SpaceX and Blue Origin, to mature designs of their large cargo landers following successful design certification reviews. The assignment of these missions builds on the 2023 request by NASA for the two companies to develop cargo versions of their crewed human landing systems, now in development for Artemis III, Artemis IV, and Artemis V.
      “NASA is planning for both crewed missions and future services missions to the Moon beyond Artemis V,” said Stephen D. Creech, assistant deputy associate administrator for technical, Moon to Mars Program Office. “The Artemis campaign is a collaborative effort with international and industry partners. Having two lunar lander providers with different approaches for crew and cargo landing capability provides mission flexibility while ensuring a regular cadence of Moon landings for continued discovery and scientific opportunity.”
      NASA plans for at least two delivery missions with large cargo. The agency intends for SpaceX’s Starship cargo lander to deliver a pressurized rover, currently in development by JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency), to the lunar surface no earlier than fiscal year 2032 in support of Artemis VII and later missions. The agency expects Blue Origin to deliver a lunar surface habitat no earlier than fiscal year 2033.
      “Based on current design and development progress for both crew and cargo landers and the Artemis mission schedules for the crew lander versions, NASA assigned a pressurized rover mission for SpaceX and a lunar habitat delivery for Blue Origin,” said Lisa Watson-Morgan, program manager, Human Landing System, at NASA’s Marshall Space Flight Center in Huntsville, Alabama. “These large cargo lander demonstration missions aim to optimize our NASA and industry technical expertise, resources, and funding as we prepare for the future of deep space exploration.”
      SpaceX will continue cargo lander development and prepare for the Starship cargo mission under Option B of the NextSTEP Appendix H contract. Blue Origin will conduct its cargo lander work and demonstration mission under NextSTEP Appendix P. NASA expects to issue an initial request for proposals to both companies in early 2025.
      With the Artemis campaign, NASA will explore more of the Moon than ever before, learn how to live and work away from home, and prepare for future exploration of Mars. NASA’s SLS (Space Launch System) rocket, exploration ground systems, and Orion spacecraft, along with commercial human landing systems, next-generation spacesuits, Gateway lunar space station, and future rovers are NASA’s foundation for deep space exploration.
      For more on NASA’s Human Landing System Program, visit:
      https://www.nasa.gov/hls
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      James Gannon
      Headquarters, Washington
      202-358-1600
      james.h.gannon@nasa.gov
      Corinne Beckinger
      Marshall Space Flight Center, Huntsville, Ala.
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      corinne.m.beckinger@nasa.gov
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      Last Updated Nov 19, 2024 EditorJessica TaveauLocationNASA Headquarters Related Terms
      Human Landing System Program Artemis Exploration Systems Development Mission Directorate Marshall Space Flight Center View the full article
    • By NASA
      El viceministro de Políticas para la Defensa del Ministerio de Defensa de Perú, César Medardo Torres Vega, el administrador de la NASA, Bill Nelson, y el director de la Comisión Nacional de Investigación y Desarrollo Aeroespacial del Perú (CONIDA), mayor general Roberto Melgar Sheen, se reúnen en Lima, Perú, el 14 de noviembre de 2024, donde EE. UU. y Perú firmaron un memorando de entendimiento acordando estudiar una potencial campaña de cohetes sonda.Crédito: Embajada de EE. UU. en Perú Read this release in English here.
      La NASA y la Comisión Nacional de Investigación y Desarrollo Aeroespacial del Perú (CONIDA) sentaron las bases para una posible campaña de varios años de duración para el lanzamiento de pequeños cohetes científicos desde Perú, conjuntamente con Estados Unidos.
      Ambos países firmaron el jueves un memorando de entendimiento no vinculante que incluye capacitación en seguridad, un estudio de factibilidad conjunto para la posible campaña, y asistencia técnica para CONIDA en lanzamientos de cohetes sonda. Los cohetes sonda son pequeños cohetes de bajo costo que proporcionan acceso suborbital al espacio.
      “Estamos entusiasmados de analizar la posibilidad de lanzar nuevamente cohetes sonda desde Perú”, dijo el administrador de la NASA, Bill Nelson, quien firmó en nombre de Estados Unidos. “Este acuerdo profundiza nuestra colaboración internacional con Perú y la investigación científica que llevamos a cabo debido a la ubicación del país en el ecuador magnético. Juntos iremos más lejos”.
      El mayor general Roberto Melgar Sheen, jefe institucional de CONIDA, firmó en nombre de Perú. Brian Nichols, subsecretario de Asuntos del Hemisferio Occidental del Departamento de Estado de EE. UU., y Stephanie Syptak-Ramnath, embajadora de EE. UU. en Perú, también participaron, entre otros funcionarios peruanos. El evento tuvo lugar durante la semana del Foro de Cooperación Económica Asia-Pacífico que comenzó el 9 de noviembre en Lima.
      Durante su visita a Perú, Nelson también discutió la importancia de las asociaciones y la colaboración internacionales en el espacio y celebró la firma de los Acuerdos Artemis por parte de Perú a principios de este año.
      Estados Unidos y Perú tienen una larga historia de cooperación espacial. La NASA llevó a cabo campañas de cohetes sonda en la base de lanzamiento Punta Lobos de CONIDA en 1975 y 1983.
      La NASA utiliza cohetes sonda para transportar instrumentos científicos al espacio en vuelos suborbitales para recopilar importantes datos científicos y poner a prueba prototipos de instrumentos. Con ellos se obtienen datos de incalculable valor que mejoran nuestra comprensión de la atmósfera y el clima de la Tierra, nuestro sistema solar y el universo, y se ponen a prueba equipamientos para viajes espaciales más profundos.
      Comprender la atmósfera de la Tierra y cómo es influenciada por el Sol es crucial para proteger los recursos terrestres y espaciales de los que dependemos todos los días, desde la red eléctrica hasta los datos meteorológicos e incluso la navegación.
      Para obtener más información sobre las asociaciones internacionales de la NASA (en inglés), visita:
      https://www.nasa.gov/oiir
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      Meira Bernstein / Elizabeth Shaw
      Headquarters, Washington
      202-358-1600
      meira.b.bernstein@nasa.gov / elizabeth.a.shaw@nasa.gov
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      Last Updated Nov 14, 2024 EditorJessica TaveauLocationNASA Headquarters Related Terms
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